Hvordan få mer energi

Slapp, lite energi og problemer med å komme deg ut av sengen? Alle har perioder med lavt energinivå. Det er forskjellige grunner som forsaker energimangel og heldigvis er det ofte ting vi kan gjøre noe med selv.

Tilstrekkelig søvn
Av alle grunner til å ha lite energi, er den mest åpenbare søvnmangel. For lite søvn fører til at kroppen din ikke har nok tid til å komme seg, og du våkner utslitt.
Hvor mye søvn folk trenger er forskjellig fra person til person. Forsøk derfor alltid å sove nok. Legg deg i tide og finn ut hvor mye søvn du trenger hver dag.

Unngå karbohydrater og sukker.
Å spise raske karbohydrater og sukker vil gi deg en energiboost først. Men etterfulgt kommer et blodsukkerstup, og utløser et søtsug for å sikre organene nødvendig påfyll av sukker. Dette blodsukkerstupet varer frem til du får blodsukkeret opp igjen.

Trening
Trening er bra for mange ting, inkludert blodsirkulasjonen. Blodstrømmen forbedrer seg og det vises i fargen på huden din. Trening frigjør lykkehormonet endorfiner, som hjelper mot stress, samtidig som det gir deg mer energi.

Unngå stress
En travel jobb, familie og hobbyer eller et sosialt liv. I dag har alle det travelt, og stress kan også påvirke energinivået ditt. Når vi er stresset, kommer hormonet kortisol. Dette hormonet kan forårsake ulike fysiske reaksjoner som økt blodtrykk, blodsukker eller fordøyelsesbesvær.

Vitaminer og mineraler for ekstra energi
Det er flere vitaminer og mineraler som påvirker hvordan du har det og hvor energisk du er. Sørg for at du alltid får i deg nok vitaminer gjennom et sunt og variert kosthold. Dette fungerer ikke alltid, og noen ganger trenger du bare litt ekstra. Vær derfor oppmerksom på vitaminer og mineraler som hjelper deg å føle seg i form.

Vitamin B-kompleks
Vitaminer bidrar til energimetabolisme. De hjelper med å frigjøre energi fra maten, som karbohydrater og proteiner, og bidrar til ekstra energi.
Vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 og B12

Magnesium
Magnesium er kjent som et mineral som er viktig for muskler og nervesystemet. Magnesium hjelper også mot tretthet, ved å støtte mer enn 300 enzymer i kroppen. Disse enzymene er involvert i frigjøringen av energi.

Jern
Jern er viktig for produksjon av røde blodlegemer hemoglobin. I tillegg fremmer jern også energimetabolismen i kroppen, som vitamin B.

Supermat og vegetabilske stoffer.
Det er mange supermatvarer og vegetabilske stoffer som gir ekstra energi.

Maca
Maca er en naturlig energibooster. Den inneholder et høyt nivå av kalsium og jern. Begge mineralene hjelper kroppens energiforsyning. Maca er tilgjengelig som supermatpulver og kosttilskudd/tablett.

Brennesle.
Både roten og bladene bidrar til en vital følelse.

Guarana
Guarana er en plante som inneholder stoffet guaranin. Dette stoffet ligner på koffein. Bærene bidrar derfor årvåkenhet og motvirker tretthet. Guarana har en jevn effekt, som grønn kaffe. Guarana er tilgjengelig som supermatpulver og kosttilskudd.

Grønn kaffe
Grønn kaffe er ikke like sterk som vanlige kaffebønner. De grønne kaffebønnene forblir intakte og beholder alle næringsstoffene. De inneholder også naturlig koffein. Dette gir deg energi jevnt fordelt utover dagen.

POPULÆRT AKKURAT NÅ